Manuele lymfedrainage

Manuele lymfedrainage is een milde massagetechniek van zachte pompende bewegingen en het creëren van drukverschillen om de vochtopname en doorstroming van lymfe in de lymfevaten en -knopen te activeren en stimuleren. Hierdoor wordt de afvoer van lymfe vergroot en kan er meer vocht worden afgevoerd.

Ons lichaam bestaat voor ca. 70% uit water en bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen. In dit lichaamsvocht vindt de eigenlijke uitwisseling plaats van  (bouw- en afbraak)stoffen en gassen die nodig zijn en vrijkomen bij vitale lichaamsprocessen. Het lymfestelsel zorgt met zijn pompwerking voor de circulatie en drainage van het weefselvocht zodat de waterhuishouding in een goede conditie verkeert. Daarnaast speelt het lymfestelsel een rol in ons immuniteits-systeem, in de lymfeknopen worden afweercellen geproduceerd en in het doorstromende lymfe aanwezige schadelijke stoffen als b.v. bacterieën onschadelijk gemaakt. Het lymfestelsel voert in normale omstandigheden ca. 2,5 liter lymfevocht per dag af naar de bloedbaan.

In gezond weefsel is er evenwicht in productie en drainage van lymfevocht en kan een tijdelijke extra belasting zonder problemen verwerkt worden. Maar er zijn situaties waardoor de onderlinge werking van bloed- en lymfevatenstelsel uit balans worden gebracht. Dit kan een stoornis in de lymfatische stroming veroorzaken met vochtophoping en lymfeoedeem tot gevolg.

Oorzaken van oedeem zijn bijvoorbeeld:

* operaties waarbij lymfeknopen zijn weggehaald

* behandelingen bij kanker

* allergische reacties

* insectenbeten

* infecties/huidziekten

* acuut trauma

* overbelasting bij sport en intensieve training (bijv. volle vermoeide benen)

Effecten manuele lymfedrainage

Beïnvloeding van het lymfesysteem, bloedcirculatie, weefselvocht en stofwisselingsprocessen

Stimulatie van de stroomsnelheid van de lymfe

Pijnvermindering door verlaging van weefseldruk en druk op pijnreceptoren

Bloeddrukverlaging

Stimulatie functioneren van lymfeknopen en immuunsysteem

De behandeling kan prima ondersteund worden met speciale elastische tape technieken, deze kunnen 5-7 dagen blijven zitten en vormen geen belemmering in activiteiten. Tijdens bewegingen met de aangebrachte tape (hierdoor ontstaan kleine drukverschillen) wordt de opname en doorstroming

van lymfe in de lymfevaten 24 uur per dag gestimuleerd. Daarnaast worden ademhalings- en bewegingsoefeningen gebruikt om de pompwerking van het lymfestelsel te ondersteunen.